Guide: Kom i gang med marketing af din modeshop

Hvordan kan du gøre opmærksom på din nye modeshop? Her skal du som ved anden marketing nu til dags ikke blot tænke på promovering i det offentlige rum, men også på nettet. Lettest er det at komme i gang med at promovere din webshop eller fysiske butik ved at oprette profiler for den på sociale medier som Facebook og Instagram, hvilket er gratis, og begynde at udgive content på disse.

Start med alt det, der er gratis

Når det gælder marketing, kan du lige så godt nå så langt, du overhovedet kan, før du begynder at smide penge efter noget. Så til at starte med kan du passende nok afklare, hvilke fordele eller tilbud din butik byder på, hvem målgruppen er, hvad det visuelle udtryk ved opslag på sociale medier skal være, og hvad folk skal associere dit brand med. Herefter kan du så begynde at lave fx blogindlæg.

Skab en god stemning forud for lancering

Vil du drive en webshop, kan du passende nok vente med lancering af den, indtil du via marketing har gjort obs på, at der er noget i gærde – at en ny modebutik er på vej. Så giver du også dig selv lidt mere tid til at undersøge, om den fungerer eller er designet, som den skal gøre og være. Allerede før lancering af webshop kan du lave en blog på din hjemmeside, hvor content til SoMe-deling ligger.

Brug marketingpenge efter lancering, fx til en skilteholder udendørs

Betalt annoncering skal du give dig i kast med, når webshoppen er lanceret, hvor du kan købe nogle annoncer på Facebook. Driver du en fysisk butik, kan du ved siden af den fængende butiksfacade smide penge efter en skilteholder udendørs, meget gerne i slidstærkt jern, der møder kunden lige lidt længere ude på fortovet. Ved fysiske butikker er annoncer i lokalavisen også nyttig marketing.