Hvem handler hos dig? Få indsigt med en persontæller

Har du en tøjbutik og ønsker at vide, hvem handler hos dig? Altså ikke med navn og adresse (for det ville godt nok være svært at forlige med persondataforordningen), men med antal, formodet køn og alder? Den indsigt kan du få ved at stille ansatte ved butikkens indgang, der står med en notesblok og noterer. Men den løsning er ret dyr og vil nok give dine kunder nerver på. Gør det hellere diskret.

Montér en persontæller i din tøjbutik

Processen omkring kundetælling kan køre automatisk, diskret og med opdatering af tal i realtid med en persontæller. Du kan montere en persontæller hvor som helst i en butik og få den til at registrere, hvor mange kommer ind. Ud fra højden kan en persontæller vurdere, om kunder er voksne eller ej (dog ikke med 100 procents nøjagtighed). Og den kan også komme med et bud på besøgendes køn.

En persontæller giver ikke problemer med GDPR

Giver dette ikke problemer ift. GDPR, altså persondataforordningen? Nej, bl.a. fordi at kunder ikke registreres ikke med nok data til at identificere dem. For det er kun data som deres højde, hvorvidt de ligner en mand eller en kvinde, og hvornår de har gæstet din butik, der måles. Nå, men hvad kan du så bruge de data til? Du kan for det første finde ud af, hvor godt du nu har tag i kundesegmenter.

Hvad kan dataene bruges til?

Hvis din tøjbutik sælger tøj såvel til mænd som kvinder, men langt hovedparten af dine kunder er kvinder, er det oplagt at undersøge, hvorfor det er tilfældet. Måske kan du ændre på din marketing, så du får flere mænd i butikken, uden at du får færre kvindelige kunder. Hvilke knapper du skal dreje på, må du selv hitte ud af. Men indsigten til at handle på informeret grundlag giver en persontæller.